Κυριακή, 9 Μαρτίου 2014

Δημοσκοπήσεις: Εργαλείο αποτύπωσης ή διαμόρφωσης της κοινής γνώμης;

Η πρόσφατη δημοσκόπηση της Kapa Research για λογαριασμό της εφημερίδας "Βήμα" τάραξε τα νερά. ''Θρίλερ η πρωτιά στις Ευρωεκλογές". ''Παραμένουν όλα ανοιχτά για την πρωτιά στις Ευρωεκλογές". "Γρίφος η πρωτιά, πέμπτο κόμμα το ποτάμι". ''Ευρωεκλογές:Πάει για τέταρτο το ποτάμι''

Όλοι παρακολουθούμε λοιπόν και συζητούμε με αγωνία το νέο πολιτικό σκηνικό που διαμορφώνεται με το νεοσύστατο και χωρίς καμία πολιτική πρόταση "Ποτάμι" να πνίγει στα νερά του την αριστερά και να συμπαρασύρει το θέμα της επικράτησης σε γρίφο. Αυτά μας λεν, αυτά διαβάζουμε, αυτά ακούμε και έτσι σκέπτεται ο κόσμος. 

Εδώ και χρόνια τίθεται πλέον ανοιχτά ένα τεράστιο ζήτημα με τις δημοσκοπήσεις. 

-Αποτελούν εργαλείο αποτύπωσης της κοινής γνώμης ή απόπειρα διαμόρφωσης αυτής;
-Υπάρχει σκοπιμότητα στην αλλαγή της νομοθεσίας που επιτρέπει πλέον την διεξαγωγή δημοσκοπήσεων και την ανακοίνωση των ευρημάτων τους ακόμα και ελάχιστα 24ωρα πριν τις εκλογές; Θα επιτρέπονται οι δημοσκοπήσεις ακόμα και την Παρασκευή πριν τις εκλογές

Τα τεράστια ποσά και τα τεράστια συμφέροντα που διακυβεύονται γύρω από τη διακυβέρνηση μιας χώρας είναι βέβαια δεδομένα. Οι δημοσκοπικές εταιρείες είναι πελάτες αυτού του συστήματος. Μόνον από κάποια στοιχεία αποδεικνύεται ότι έχουν εισπράξει από κρατικούς φορείς πάνω από 5 εκατομμύρια ευρώ την τελευταία 5 ετια. (Δημοσκόποι σφιχταγκαλιασμένοι με το Δημόσιο.) Η ίδια η Kapa Research που διενήργησε την δημοσκόπηση για το "Βήμα", φιγουράρει στην κορυφή των ωφελούμενων δημοσκοπικών εταιρειών από το κράτος . Ακολουθούν η ΜRB και η GPO. 


Λίγες ημέρες άλλωστε πριν τις πρώτες εκλογές του Μαΐου του 2012, η Kapa Research ανακοίνωσε τα αποτελέσματα της εικαζόμενης βούλησης του εκλογικού σώματος μετά από δημοσκόπηση που της παραγγέλθηκε από την έτερη εφημερίδα του συγκροτήματος Λαμπράκη, δηλαδή τα ''Νέα''. Έρευνα της Kapa Research για τα Νέα , 20-4-2012. Τα ευρήματα ήταν εντυπωσιακά. Ας τα θυμηθούμε. 

Το ΠΑΣΟΚ βρίσκεται κραταιό στο 19.1%, η ΝΔ βρίσκεται 7 μονάδες επάνω από το ποσοστό που κατέλαβε στις εκλογές του Μαΐου (25.5% έναντι 18.8%), ο ΣΥΡΙΖΑ βρίσκεται τέταρτο (!) κόμμα υπολειπόμενο σχεδόν 8 μονάδες από το ποσοστό που έλαβε στις εκλογές  (9.1% έναντι 16.7%), το ΚΚΕ βρίσκεται τρίτο, ενώ το ΛΑΟΣ φαίνεται να μπαίνει άνετα στη Βουλή με ποσοστό 4%. Εδώ παρατίθενται τα επίσημα αποτελέσματα εκλογών του Μαΐου του 2012

Η δημοσκόπηση είναι στην επιεικέστερη περίπτωση τελείως αποτυχημένη. Τα ευρήματα της αντιμετωπίζονται μόνο με γέλιο. Υπάρχει όμως καχυποψία. Και είναι δικαιολογημένη αφού υπάρχει χαώδης διαφορά με την πραγματικότητα όπως αποτυπώθηκε στις κάλπες, λίγες ημέρες μετά. Ο δείκτης των αναποφάσιστων βέβαια παραμένει ως βολική εξήγηση αλλά δεν είναι εκεί το θέμα. Απεναντίας είναι και παράμετρος του ζητήματος. 

Η κοινή γνώμη είναι βέβαιο ότι επηρεάζεται και ακολουθεί αυτόν που έχει το "ρεύμα" με το μέρος του στις εκλογικές αναμετρήσεις. Αν κάποια κόμματα εκτοξεύονται, άλλα ενισχύονται και άλλα αδυνατίζουν δημοσκοπικά, μαζί με την εντύπωση που αποτυπώνεται στον κόσμο μεταστρέφεται και η πραγματική εκλογική δυναμική των ιδίων των κομμάτων. Στην κρινόμενη δημοσκόπηση της ίδιας εταιρείας το 2012 παρατηρείται: Tάση ενίσχυσης του παραδοσιακού δικομματισμού, με τεράστια τάση απώλειας δυναμικότητας του ΣΥΡΙΖΑ. Ταυτόχρονη τάση ενίσχυσης του ΚΚΕ από τα αριστερά και αντίστοιχη τάση ενίσχυσης του ΛΑΟΣ από τα δεξιά έναντι της απώλειας δυναμικής της Χρυσής Αυγής.

Ποιος είχε άραγε συμφέρον να αυτήν την μαγική εικόνα που διαψεύστηκε τόσο οικτρά στις κάλπες ;

Η σημερινή συγκυβέρνηση εξακολουθεί να μοιράζει και να διαχειρίζεται το δημόσιο χρήμα φαυλοκρατικά. Ασφαλώς βέβαια και τα πέντε εκατομμύρια ευρώ που είχαν δοθεί μέχρι πρότινος στις εταιρείες δημοσκοπήσεων είναι ένα υπολογίσιμο νούμερο. Οι δημοσκοπικές εταιρείες συχνά πραγματοποιούν έρευνες για λογαριασμό των μεγάλων ενημέρωσης της χώρας μέσα από συχνά αμφίβολες διαδικασίες ενώ ο πελάτης έχει πάντα δίκιο.

Τα ίδια τα συγκροτήματα άλλωστε που παραγγέλνουν συχνά τις δημοσκοπήσεις και τα οποία ελέγχουν την επικοινωνία στη χώρα κατέχοντας εφημερίδες και κανάλια, χρωστούν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Ενδεικτικά ο ΔΟΛ έχει συνολικές υποχρεώσεις 215 εκατομμύρια, ο ΠΗΓΑΣΟΣ 210 εκατομμύρια, ο "Τηλέτυπος'' (MEGA) 191 εκατομμύρια ευρώ, η Καθημερινή 143 εκατομμύρια κ.ο.κ. Πόσα χρωστούν τα ΜΜΕ. Τα ίδια πτωχευμένα συγκροτήματα εξάλλου ανέλαβαν πρόσφατα και όλες τις τηλεοπτικές άδειες μέσα από μια διαδικασία νομιμοποίησης μιας τεράστιας εισφοροδιαφυγής για το κράτος και στην ουσία επιβεβαιώνοντας την διαπλοκή τους με την πολιτική. Χαρίζονται με νόμο οι άδειες της τηλεόρασης Τυγχάνουν ευνοϊκότατης μεταχείρισης ενίοτε παράνομης και πρέπει να δικαιολογήσουν και το ρόλο τους. 

Τα συμφέροντα λοιπόν είναι μεγάλα. Θα ήταν αφελές να πιστεύει κανείς ότι τα μεγάλα μέσα ενημέρωσης, οι βασικότεροι πελάτες των δημοσκόπων δεν ενδιαφέρονται για την προστασία των συμφερόντων τους. Θα ήταν επίσης αφελές να πιστεύει κανείς ότι το σύστημα που έχει γαντζωθεί στη διακυβέρνηση της χώρας και εξακολουθεί να την λεηλατεί δεν θα αντισταθεί στην πτώση του και δεν θα επιχειρήσει να "διασώσει'' για άλλη μια φορά τη χώρα. Οι μεγαλύτερες business άλλωστε γίνονται τώρα. 

Υπάρχει μόνο μια ελπίδα για να γλυτώσουμε. Να διαμορφώσουμε επιτέλους εμείς τις καταστάσεις αντί να ακολουθούμε ότι διαμορφώνεται για εμάς. Το τελευταίο το μετρήσαμε και το πληρώσαμε ακριβά. Καλό είναι λοιπόν ο κόσμος να μην άγεται ούτε να φέρεται σύμφωνα με τα δημοσκοπικά ευρήματα. Να προτάξει τη δική του θέληση και να στηρίξει την δική του σωτηρία σε βάρος του χρεωκοπημένου συστήματος και των παραλλαγών του.

Ούτως ή άλλως ο πολίτης έχει πάψει να είναι ευκολόπιστος ή υπάκουος πολιτικά. Δεν τσιμπά. Έχει περιέλθει πλέον σε κατάσταση απελπισίας. Μετά από την κάλπη, στην μια και μοναδική δημοσκόπηση που μετρά, θα γίνουν κι οι λογαριασμοί. Θα δούμε τότε για προστάτες και σωτήρες, για τις ελιές και τους δάκους, για τα ποτάμια που φουσκώνουν και ξεφουσκώνουν, για τα ρυάκια, τις θάλασσες και τις ακτές.

Μέχρι τότε να ευχηθούμε καλή διασκέδαση στους δημοσκόπους μας! Είναι άλλωστε δύσκολες οι εποχές. Το γέλιο όμως κάνει καλό και η άνοιξη είναι επί θύραις.